Straleda arbetar med kunder inom både näringsliv och offentlig förvaltning i Sverige och internationellt. Gemensamt för våra kunder är att de vill öka tempo och genomslag i genomförandet av sina strategier.
Bakgrund
Affärsområdeschefen i ett rikstäckande installations- och serviceföretag hade en ny och relativt stor ledningsgrupp. De förändringar man beslutat om genomfördes inte fullt ut. Det fanns en stor effektiviseringspotential då organisationen inte arbetade enligt de gemensamma processerna. Organisationen präglades dessutom av en kultur med otydligt ledarskap i organisationen vilket bidrog till att man hade svårt att driva igenom förändringar.
Insats
Resultat
Bakgrund
Kunden saknade en fungerande strategi- och affärsplaneringsprocess vilket ledde till stora utmaningar när det gällde förankring, fokus och långsiktighet. Bristen på fungerande affärsplanering skapade en reaktiv kultur med svårigheter att följa upp verksamheten. Kunde vill ha en strategiprocess som organisationen själva kunde genomföra utan extern hjälp.
Insats
Resultat
Kraftig tillväxt genom utveckling av ledningsgrupp och chefer
Bakgrund
I ett tekniskt konsultbolag hade ledningen satt upp ett utmanande mål att växa 20 %. Ledningsgrupperna ute i organisationen upplevdes alltför operativa och reaktiva. VD uttryckte oro för chefernas förmåga att lyckas genomföra planen.
Insats
Resultat
REFERENSUPPDRAG
Kulturtransformation med ökad affärsmässighet i ett forskningsbolag
Bakgrund
Ett specialiserat konsultbolag med 50 % offentligt finansierad forskning och 50 % kommersiella uppdrag behövde öka affärsmässigheten hos sina chefer och ledare för att kunna skapa den tillväxt inom uppdragsforskningen för att utvecklas. Medarbetarna var mycket kompetenta inom sina forskningsområden och organisationen präglades av ett försiktigt ledarskap vilket gjorde det svårt att driva förändring. VD ville skapa en kulturtransformation mot en ökad affärsmässighet.
Insats
Resultat
Bakgrund
Ett industriföretag hade stora problem med en återförsäljare som under flera år underpresterat och nu börjat tappa marknadsandelar. Ägaren som själv arbetade i företaget styrde verksamheten på ett sätt som hämmade utvecklingen. Kunden ville därför ha hjälp med att analysera situationen för att identifiera orsaker och rekommendera åtgärder.
Insats
Resultat